Gør 2023 til DIT fitnessår!

victor-freitas-nA0UDNDbxys-unsplash

De fleste af os kender nok godt til, hvordan man nytår efter nytår sværger at næste år simpelthen bliver året, hvor vi skal i super god form! Det ligger i toppen af mange menneskers liste over nytårsforsæt – og desværre er det også ét af de forsætter, der ofte ikke bliver til noget. Men grunden til, at de netop figurerer på manges liste år efter år er fordi de ikke bliver ført ud i livet. Det kan være, at det er for abstrakt (fx ’jeg vil være sundere’) eller at barren bliver sat for højt (fx hvis du vil gå fra ingen fysisk aktivitet til at løbe et maraton om seks måneder). Uanset grunden, så kan 2023 faktisk sagtens blive det år, hvor du kommer i fænomenal god form! Derfor kigger vi i denne artikel nærmere på, hvordan du kan nå dit fitnessmål i år – og hvordan du undgår de forskellige faldgruber, som kan stå i vejen for, at du når dit mål.

Sæt realistiske mål

Det er vigtigt at være i god form og holde en nogenlunde sund livsstil for at holde sin krop og sit sind sundt. I vores samfund er det dog blevet mere og mere normalt, at ens job er stillesiddende og ensformigt. Der er ikke længere behov for de aktive arbejdsopgaver, som der i højere grad var før i tiden. I takt med at vores jobs bliver mere stillesiddende er det også blevet endnu mere vigtigt at vi bevæger os og holder os i form. Vores kroppe er nemlig ikke bygget til at sidde stille i længere tid ad gangen, men mennesker arbejder i højere grad i stillinger, der kræver, at de sidder ned i lange perioder. Det er for eksempel kassemedarbejder, professionelle pokerspillere såsom Felix Schneider sidder også ned en stor del af tiden både under træning og til turneringer, og selvfølgelig alle, der arbejder på kontor eller har jobs med mange gentagende bevægelser. Det er enormt vigtigt, at alle disse gentagende bevægelser og stillesiddende perioder bliver modarbejdet. De øger nemlig din risiko for sygdomme og besvær med bevægelsesapparatet og bevægelse og motion kan hjælpe til at modvirke det.

Motion er altså vigtigt (sammen med en sund kost og tilstrækkeligt med søvn), men efter en lang arbejdsdag kan det også være svært at svinge sig selv op og komme afsted. Især om vinteren, når man er træt og vejret er trist og vådt. Derfor er det vigtigt at sætte mål, der er realistiske. Det kan være små delmål mod et større mål; hvis dit langsigtede mål for eksempel er at løbe et maraton, så kan dit første mål være at løbe 5 km. Når du så har nået det mål, så kan det næste mål være 10 km. Små skridt hen mod det store mål. Hvis dit mål er at blive mere fleksibel, så gør det mere håndgribeligt; målet kan for eksempel være at du skal dyrke yoga i mindst 10 minutter om dagen hver dag. Yoga er for resten også en god sport, hvis man sidder ned i lang tid ad gangen, på grund af dens mange fordele. Et andet eksempel på et realistisk mål kan også være noget så simpelt som at huske at drikke mindst 8 glas vand om dagen.

Forskellige træningsformer

Udover at sætte realistiske mål så er det også vigtigt, at du finder en motionsform, der passer til dig og din form og dine mål. Hvis du er nybegynder, så kan det godt betale sig at hoppe lidt rundt og se, hvad der tiltaler dig. Noget, du dog kan gøre, som er både ligetil og ret håndgribeligt, er at gå. Sæt et mål om at gå et vist antal skridt om dagen og hold dig til det. Suppler med en sportsgren som for eksempel fodbold, padeltennis eller en kampsport og giv det en solid chance. Du kan også begyndte at løbe eller cykle, men undersøgelser viser, at hvis du træner sammen med andre, så er der større chance for at de nye vaner rent faktisk holder ved.

Tag derfor en ven under armen og kast jer ud i yoga, spinning eller hyr en personlig træner i det lokale træningscenter og giv den hele armen. Noget andet, der nemlig kan sørge for, at nytårsforsættet holder ved, er vedholdenhed. Der kommer til at være tidspunkter, hvor du ikke har lyst til at tage af sted, men hvis du skal lykkes med dit mål, så er disciplin fremfor motivation kodeordet. Du kan nemlig ikke forvente, at du altid vil være motiveret, men netop derfor skal du være disciplineret nok til at tage af sted alligevel.

God træning!