Tre gode råd til at passe på kroppen som sportsudøver

photo-1514672013381-c6d0df1c8b18

Dette er sponsoreret indhold 

 

Danskerne dyrker rigtig meget sport. Hvad end det handler om holdsport som fodbold og håndbold, eller det handler om marathonløb og gennemførelsen af en ironman, så er danskerne med. Og når man dyrker meget sport, så er det også vigtigt, at man er opmærksom på, at det kan være hårdt for kroppen. Derfor kommer der her nogle gode råd til, hvordan man på bedst mulig vis kan passe på sin krop som hyppig sportsudøver. 

Dine fødder skal passes på 

Det er vigtigt, at man behandler sine fødder rigtig godt. Især i sportsgrene der indbefatter løb og hop, er det vigtigt, at man er opmærksom på, at det kan være hårdt for føddernes velbefindende. Et godt råd i denne sammenhæng er at huske personlige indlægssåler til de sko, som man benytter sig af. Ved personlige indlægssåler, får man målt og scannet sine fødder således, at man får såler, der kan passe på og støtte fødderne lige præcis, hvor de har brug for det. Disse såler kan benyttes i alle sko og behøver derfor ikke kun at benyttes når man udøver sin sport, men kan også bruges i fritiden, hvor man går rundt almindeligt. På denne måde sikrer man sig, at ens fødder altid udsættes for den bedst mulige komfort, og at de altid støttes på den mest hensigtsmæssige facon. 

Vigtigst af alt: restituer 

Når man dyrker meget motion og sport, er musklerne i kroppen meget på arbejde. Derfor er det meget væsentligt, at man husker at ligesom ens hjerne har brug for ro, så har kroppen brug for præcis det samme. Derfor er det meget vigtigt at huske at give sin krop ro i ny og næ, så den har mulighed for at falde til ro og bygge sig selv op efter eksempelvis et langt løb eller en hård træning. Her kan det være meget vigtigt at huske at drikke godt med vand, så kroppen hele tiden er godt hydreret, og så er det vigtigt at få vejrtrækningen helt i ro, så man mærker kroppen slappe af og giver den mulighed for at få ro. 

Vær opmærksom på dig selv og dine grænser

Det er som udgangspunkt altid godt at presse sig selv og sine grænser for at præstere godt. Men det er vigtigt at mærke efter sin krops grænser, lige så vel som de grænser man måtte mærke i sit sind. Derfor kan det være en god idé en gang imellem at stoppe op og mærke efter, hvordan man har det, og hvad man har brug for, for at både krop og sind er i balance.